Type Here to Get Search Results !

CONTOH KISI-KISI SOAL BAHASA JAWA UJI COBA UJIAN AKHIR SEMESTER GASAL KELAS VII


KISI-KISI SOAL BAHASA JAWA
UJI COBA UJIAN AKHIR SEMESTER GASAL
KELAS VII



SEKOLAH                            : SEKOLAH MENENGAH     PERTAMA / VII
JUMLAH SOAL                    : 60 PILIHAN GANDA, 10 URAIAN
MATA PELAJARAN                        : BAHASA JAWA
BENTUK SOAL/TES                        : PILIHAN GANDA DAN URAIAN
KURIKULUM                       : K13
PENYUSUN                          : Beny Naziro Annas
ALOKASI WAKTU              : 2x40 menit

SOAL-SOAL PILIHAN GANDA


No
Kompetensi Dasar
Indikator
Materi
Soal
Kunci
Aspek/TK
Nomor Soal
1
Memahami fungsi teks lisan sesuai dengan unggah-ungguh Jawa
Menerapkan pengertiam dari Unggah-ungguh
Unggah-ungguh
Tata pranataning basa miturut lungguhing tata krama kasebut...
a.            Unggah-ungguh
b.            Tata krama
c.             Kesopanan
d.            Tindak-tanduk
                            
A
K/M
1.
2

Menerapkan pengertian dari unggah-ungguh.
Unggah-ungguh
Tata krama iku tumuju marang kabecikan,katentreman,karaharjan,kabagyan. Tata krama iku tinemu ing pundi kemawon,biyen,sakiki lan sesuk. Tata krama iku sambung rapeting kaliyan kasusolaan. Menapa awak dhewe dielokke wong kang boten gadhah tata krama mesti kemawon boten kepenal.
Tata krama menika salah satunggaling tata pranataning saking...
a.             Kasopanan
b.            Aturan
c.             Unggah-ungguh
d.            Paugeran

C
K/M
2
3.

Menggunakan unggah-ungguh memperkenalkan diri dengan tepat
Unggah-ungguh
Saka wacan 4 ing ndhuwur ukara kang migunakaken unggah-ungguh basa ngoko alus yaiuku...

a.       “Nuwun sewu Ibu Guru , dalemipun pundi ?”
b.      “Ndherek nepangaken , nama kula Riyan Aji ,Bu “
c.       Ibu Guru iki asamane Ibu Santi genepe Santi Mirani nanging para siswa kepareng matur Bu Santi”
d.      “Griya kula Perumahan Pangukan blok A nomer tiga , kula saking SD Pangukan”
C
P/M
3
4.

Menggunakan  unggah-ungguh  memperkenalkan diri dengan tepat
Unggah-ungguh
Panjengan dados siswa anyar wonten ing SMP MUH 1 Surakarta, nalika mlebet wonten kelas ingkang enggal, panjenengan kedah nepangaken dhiri piyambak. Kados pundi anggenipun panjenengan nepangaken dhiri piyambak kanthi unggah-ungguh basa ingkang trep?
a.       Ndherek nepangaken, jenengku Santo asale saka Nganjuk
b.      Ndherek nepangaken, jeneng kula Santo saking nganjuk
c.       Nderek nepangaken, asma Santo asalipun saking Nganjuk
d.      Ndherek nepangaken, nama kula Santo asalipun saking Nganjuk
D
P/M
4
5.

Menentukan penggunaan ragam unggah-ungguh basa
Unggah-ungguh
“Ndherek nepangaken, nama Kula Santo Wibawa, asalipun kula saking Nganjuk..”
Basa ingkang dipunginakaken kangge tetepangan menika ngginakaken basa...
a.       Ngoko
b.      Krama
c.       Ngoko alus
d.      Krama madya

B
K/M
5
6.

Menentukan penggunaan ragam unggah-ungguh basa
Unggah-ungguh

“Jeneng ku Riyan ajin ,kelas VII C asal ku seko Sleman ,biyen aku sekolah  ning SD N Pangukan .“
Basa ingkang dipunginakaken kangge tetepangan menika ngginakaken basa...
a.      Ngoko
b.      Krama
c.       Ngoko alus
d.      Krama madya

A
K/M
6
7.

Menentukan sikap yang benar dari teks lisan
Unggah-ungguh
Santo               : Nyuwun pangapunten bapak, anggenipun    kula  mlebet wonten kelas telat.
Pak Guru         : Ngapa kok telat meneh Mas ?
Santo               : Kula wungu kesiyangan enjing wau Pak.
Pak Guru         : Ngapa bisa kawanaen? Turumu jam piro Mas?
Santo               : Jam 11 Pak
Pak Guru         : Mas tak kandhani. Panjenengan kuwi murid sekolah kudune turu aja nganti jam 11 supaya esukke ora kawanen lan iling kewajibanne sekolah.
Santo               : Inggih bapak, kula nyuwun ngapunten. Kula mboten mbaleni malih Pak.
Pak Guru         : Iya, aja dibaleni. Iya uwis lungguh kana.

Kados pundi patrap panjenengan ingkang trep nalika ngendika kaliyan guru amargi mlebet wonten kelas?
a.       Ngendika kaliyan ngguyu saha ngadeg jejeg
b.      Ngendika kaliyan kesesa lan bungkuk
c.       Ngendika kalih badanipun bungkuk saha mesam-mesem
d.      Ngadeg badanipun bungkuk ngapurancang saha ngendika kanthi alon-alon
D
A/S
7
8.

Menentukan sikap yang benar dari teks lisan
Unggah-unnguh
Ibu : le.. tangi wis jam 6:00 ,ameh mangkat sekolah ora ?
Riyan : inggih bu ,sek dilit engkas
Ibu : ora engko-engko ,selak kawanen kowe le
Riyan : ....

       Kados pundi patrap panjenengan
menawi sampun dipun gugah kaliyan
ibu ?
a.       Sikek bu bar iki langsung adus
b.      Langsung tangi golek anduk adus
c.       Dolanan hp
d.      Turu meneh
B
A/S
8
9.

Menentukan sikap yang sesuai dengan unggah-ungguh Jawa ketika terlambat masuk kelas
Unggah-ungguh
Menawi panjenengan randhat anggenipun mlebet wonten ing klas, tuladha basa ingkang leres kangge ngendika kaliyan Guru, yaiku....
a.       Pak kula randhat, angal mlebet?
b.      Angsal mlebet Pak?
c.       Ngapunten, angsal mlebet? Kula telat.
d.      Ngapunten Pak kula randhat, menapa kula angsal mlebet kelas?

D
P/S
9
10

Menentukan sikap yang sesuai dengan unggah-ungguh Jawa ketika terlambat masuk kelas
Unggah-unnguh
Jenengan nembe bidal sekolah ananging jenengan telat ,lajeng wonten ngarep sekolah sampun wonten bapak/ibu guru ingkang nyerat sinten kemawon ingkang randhat..
Patrap ingkang leres kados pundi ?
  1. Ngajak salaman kaliyan matur “sugeng injing pak/Bu nyuwun sewu nyuwun pangapunten kala menika randat angenipun bidal sekolah”.
  2. Bablas tumuju kelas ora sah salaman
  3. Ngajak salaman karo matur “ sory pak/bu aku telat”.
  4. Terus mlaku ethok-ethok ora weruh
A
P/S
10
11

Menentukan  penggunaan unggah ungguh Jawa ragam krama dalam kalimat
Unggah-ungguh
Ukara wonten ngandhap ingkang leres unggah-ungguhipun inggih menika...
a.       Bapakku nembe lunga ing kantor
b.      Griyane Ibu Seni ing Sanden
c.       Simbah nembe sare
d.      Kula ngrencangi ibu
C
P/S
16
12

Menentukan  penggunaan unggah ungguh Jawa ragam krama dalam kalimat
Unggah-ungguh
Ukara sing kalebu basa krama inggil yaiku....
a.       Mandheg dhisik, lagi ana sepur liwat!
b.      Sepure wis liwat, sumangga panjenengan tindak!
c.       Kadospundi, buku sampun wonten nglebet tas sadaya?
d.      Adhuh! Kanjang-mustakane kok ora diagem?
C
P/S
!7
13

Menentukan perilaku yang sesuai dengan unggah-ungguh berjalan
Unggah-ungguh
Nalika mlaku wonten ing dalan kedah nggatosaken tata kramanipun tiyang mlampah. Patrap ingkang trep kaliyan tiyang mlampah antawisipun...
a.      Mlampah ing sisih kiwa
b.      Mlampah ing sisih tengen
c.       Nalika mlampah sinambi geguyonan
d.      Nalika mlampah sinambi dolanan hp

A
A/St
13
14

Menentukan perilaku yang sesuai dengan unggah-ungguh berjalan
Unggah-ungguh
Dinten Minggu kula tindak dhateng peken, kula ningali wonten tiyang ingkang sampun sepuh badhe nyabrang, lajeng kula mbiyantu tiyang sepuhipun nyabrang margi. Nalika badhe nyabrang margi patrap ingkang dipuntindakake menapa....
a.       Mlampah wonten sisi kiwanipun tiyang sepuh wau
b.      Mlampah wonten sisi tengenipun tiyang sepuh wau
c.       Nggandheng astanipun tiyang sepuh wau
d.      Mlampah wonten burinipun tiyang sepuh wau

C
A/St
14
15

Menerapkan tingkah laku saat meminta ijin pergi sekolah
Unggah-ungguh
Nalika badhe mangkat sekolah, bocah biasanipun nyuwun pamit lan donga pangestu. Patrap ingkang prayogi nalika nyuwun pamit budhal sekolah inggih menika...
a.      Salim marang tiyang sepuhipun saha nyuwun pamit
b.      Boten salim kaliyan tiyang sepuhipun
c.       Ngadeg jejeg lan namung ngendika badhe budal sekolah
d.      Langsung budal sekolah.
A
A/S
15
16

Menerapkan tingkah laku saat meminta ijin pergi sekolah
Unggah-ungguh
Bapak : le gek mangkat sekolah iki wis jam 6 pujula 15
Santo : inngih bapak ,menika nembe badhe ngagem sepatu
Bapak : yoh , gek ndag lek uwis
Santo: -....
Patrapipun santo ingkang leres menika kados pundi ?
  1. Mangkat lajeng salaman saha nyuwun sangu
  2. Mangkat lajeng salaman saha nyuwun pamit tiyang sepuhipun
  3. Langsung mangkat sekolah
  4. Nyuwun sangu lajeng mangkat

A
P/S
16
17

Menerapkan unggah-ungguh ketika berjalan mendahului orang lain.

Unggah-ungguh
Sawise Bu sofi metu saka kelas, boca-bocah lagi padha tata-tata arep metu saka papan lungguhe dhewe-dhewe. Tekan njaba Bu Sofi tindak bareng Bu Rina tumuju ruang guru. Amarga sinambi ngendikan mula tindake namung alon-alon. Sofi karo Rina kepengin ndhisiki tindake Bu Sofi lan Bu Rina. Mila bocah loro banjur matur menawi badhe ndhisiki. Anggenipun matur ingkang sopan inggih menika…
a.      Nuwun sewu Bu, kepareng kula ngrumiyini.
b.      Sorry Bu, kula rumiyin nggih.
c.       Nuwun sewu Bu, kula kesesa.
d.      Bu, maaf kula ndhisik nggih.

A
P/St
17
18

Menerapkan unggah-ungguh ketika berjalan mendahului orang lain.

Unggah-ungguh
Pak ahmad nembe ajeng mlebet ruangan biologi wonten lantai 2 ,lajeng riyan menika badhe mlebet kelasipun ,ananing wonten pak ahmad nembe minggah tangga . lajeng riyan badhe ndisiki pak ahmad .
Angenipun matur ingkang sopan inggih menika
a.       “Pak tak ndisik ya”.
b.      “Pak ,mangga “, kaliyan mesem
c.       “Nuwun sewu bapak ,kula menika kesesa angenipun mlebet kelas ,keparengo kula rumiyin pak ,mangga”.
d.      Bablas rasah omong
C
P/St
18
19

Melengkapi kalimat rumpang sesuai dengan ragam krama
Unggah-ungguh
Nyuwun sewu pak, kepareng kula badhe ... anggenipun panjenengan mlampah.

Tembung ingkang trep kangge ngisi ukara gothang ing nginggil inggih menika...
a.       Ndhisiki
b.      Ngrumiyini
c.       Matur
d.      Ngendika.

B
P/S
19
20

Melengkapi kalimat rumpang sesuai dengan ragam krama
Unggah-ungguh
Kula nembe .... ing margi, ananging wonten ing prapatan kula ... kacilakan antawisipun mobil ... motor.

Tembung ingkang trep kangge ngisi ukara gothang ing nginggil inggih menika...

a.       Mlaku, ndelok, lan
b.      Mlampah, mriksan, lan
c.       Mlampah, ningali, saha
d.      Mlampah, ningali, lan

C
P/St
20
21
Memahami tujuan, fungsi menceritakan pengalaman
Menentukan  pengertian dan kegunaan cerita pengalaman
Cerita pengalaman
Crita kedadean ingkang sampun nate dipuntingali utawi dipunlampahi piyambak ing saben dintenipun bisa arupa crita kang sedhih, seneng, lucu, nrenyuhake, utawa mrihatinake. Crita menika kasebut...
a.       Crita cekak
b.      Crita sambung
c.       Crita mitos
d.      Crita pengalaman
D
K/M
21
22

Menentukan pengertian dan kegunaan cerita pengalaman.
Cerita pengalaman
Pigunanipun crita pengalaman yaiku...
a.         Nambah karemenan anggenipun gesang
b.        Minangka sarana ngudhar reruweting pikir
c.         Minangka sarana kangge kasenengan
d.        Nambah kawigatosan marang pagesangan

B
K/S
22
23

Menentukan contoh kalimat pengalaman yang menyenangkan
Cerita pengalaman
Ukara kang kalebu crita pengalaman kang seneng, yaiku....
a.       Aku mau mangkat sekolah, nanging neng dalan ban pitku bocor. Aku telat mlebu klas.
b.      Aku mau bengi turu jam 11 merga nonton tivi nganti aku lali ora nggarap PR.
c.       Aku lan Bapak minggu wingi lunga menyang Solo karo mlaku-mlaku ana ing kraton surakarta,
d.      Aku mau esuk jajan bubur neng pasar nanging duitku ilang. Aku sidane ngutang karo bakul bubure.
C
P/M
23
24

Menentukan contoh kalimat pengalaman yang menyenangkan
Cerita pengalaman
Crita kang nggambaraken pengalaman kang nyenengaken yaiku...
a.       Pikantuk alangan rikala numpak pit
b.      Pikantuk bebungah saking ibu amargi juwara 1 wonten kelas
c.       Artane ilang neng dalan
d.      Ban pit bocor nalika budal sekolah
B
P/M
24
25

Menyimpulkan isi dari cerita pengalaman
Cerita pengalaman
Minggu wingi aku sakaluwarga tindak dhateng Gembiraloka. Kewane akeh sanget, gawe atiku seneng. Aku bisa sinau jeneng-jeneng kewan lan aslie kewan kuwi mau.
Saking cariyos ing nginggil, dudutan ingkang saged dipunpendhet saking cariyos pengalaman inggih menika...
a.     Nggambaraken crita pengalaman tokoh “Aku” ingkang seneng.
b.     Tokoh “Aku” tindak Gembiraloka dinten Minggu.
c.     Tokoh “Aku” saged sinau asmanipun kewan saha asalipun.
d.    Tokoh “Aku” sakaluwarga tindak dhateng Gembiraloka.


A
K/S
25
26

Menyimpulkan isi dari cerita pengalaman
Cerita pengalaman
Dina minggu aku karo santo dolan ning malioboro ,saka jam 10 tekan jam 1 , aku ro santo ora tuku apa-apa ,ning kana mung nilangi setres merga kakean tugas seko bu guru.
Saking cariyos ing nginggil, dudutan ingkang saged dipunpendhet saking cariyos pengalaman inggih menika..
  1. Tokoh aku lan santo ora tuku apa-apa.
  2. Tokoh aku lan santo setres
  3. Tokoh aku lan santo ngilangi setres merga kakean tugas
  4. Tokoh aku lan santo muter-muter ora jelas

C
K/St
26
27

Menentukan sinonim dari kalimat yang terdapat dalam cerita pengalaman
Cerita pengalaman
Wisata ing Taman Pintar dina Minggu kala wingi nyenengaken sanget. Kula saget ndelengi gambar,patung lan karya-karya ing kana. Karyanipun kathah sanget. Aku lajeng foto kaliyan patung ,gambar. Saking senenge, aku nganti lali wayah tekan sore bisa mubeng-mubeng ing Taman Pintar. Jam 4 aku banjur bali dhateng ngomah. Tembung ndeleng sami tegesipun kaliyan...


a.             ningali
b.            ngripta
c.             ngrungu
d.            mireng


A
P/S
27
28

Menentukan sinonim dari kalimat yang terdapat dalam cerita pengalaman
Cerita pengalaman
Tanggal 15 pas tanggal abang aku karo kanca kelas ku dolan ning kraton Ngayogyakarta ,ning kana aku iso ndelok andhong ,pedhang, keris ,lan ana carios buku babad ngayogyakarta ,lajeng aku karo kancaku maca-maca babad ngayogyakarta ,ngasi wayah sore . banjur aku lan kanca-kanca wangsul.
Tembung Babad sami tegesipun kaliyan...

  1. cerita
  2. sejarah
  3. pengalaman
  4. jaman biyen

B
P/St
28
29

Menentukan cerita pengalaman yang menyedihkan
Cerita pengalaman
Crita kang nggambaraken pengalaman kang sedhih yaiku...
a.       Pikantuk beasiswa ing SMP
b.      Pikantuk pit anyar
c.       Pikantuk alangan ing dalan
d.      Pikantuk juwara 1 ing klas
C
P/M
29
30

Menentukan cerita pengalaman yang menyedihkan
Cerita pengalaman
Sasi wingi eyang putriku seda amargi sakit liver. Aku lan kulawarga padha nangis rikala ngerti eyang seda. Ananging kula lan kulawarga padha ikhlas sedaya amargi sedaya kuwi namung titipan Gusti.
Saking crita ing nginggil, ngambaraken cerita pengalaman...
a.       Gumbira
b.      Seneng
c.       Sedhih
d.      Remen
C
K/M
30
31

Mengartikan kata sesuai dengan persamaan katanya
Cerita pengalaman
Pikantuk bebungah saking ibu amargi juwara 1
Tembung bebungah tegesipun...
a.      Hadiah
b.      Kasenengan
c.       Kasedhihan
d.      Kawicaksanan
A
K/S
31
32

Mengartikan kata sesuai dengan persamaan katanya
Cerita penggalaman
Mangayubagya kagem bapak solihin ingkang sampun nindakaken haji kala winggi ,mugi tansah dados haji ingkang mabrur ,amin
Tembung mangayubagya tegesipun ...

  1. Melu seneng
  2. Ora seneng
  3. Njagong
  4. Nderekaken
B
K/S
32
33

Disajikan teks cerita pengalaman menentukan sikap yang sesuai dari cerita tersebut
Cerita pengalaman
Sinta lan Santi loro-lorone siswa anyar ing SMP 1 Bantul. Dina sepisanan mlebu sekolah, dheweke teka dhisik dhewe. Durung ana siswa kang ana ing sekolahan, kejaba Ibu Kepala Sekolah. Bocah loro iku padha lungguh ing dhingklik dawa. Dilalah, ibu kepala sekolah pirsa, mula panjenengane marani bocah loro iku, jalaran rumangsa mesake marang siswa anyar kang biasane durung pati kulina marang lingkungan sekolah.
Patrap ingkang prayogi dipuntindakaken kaliyan Kepala Sekolah inggih menika...
a.       Meneng kemawon amargi taksih esuk
b.      Ethok-ethok boten mangretos
c.       Nyedhaki kaliyan dipunajak ngendikan supaya kulina
d.      Nyedhaki supados boten meneng kemawon

C
A/St
33
34

Disajikan teks cerita pengalaman menentukan sikap yang sesuai dari cerita tersebut
Cerita pengalaman
Riyan lan santo dadi siswa anyar neng Smp 1 sleman , wong loro kuwi teko ndhisek angenipun sekolah ,riyan lan santo bingung ameh neng kantin merga durung tuku wedang ngo bekal ,banjur ana Rio kakang kelas e lewat lan reti nek riyan lan santo bingung
Patrap ingkang prayogi dipuntindakaken kaliyan Rio inggih menika...
a. marani Riyan lan Santo banjur ngeguyu
b. marani Riyan lan Santo banjur ngompasi
c. gayane ora reti
d. riyan lan santo di parani banjur
ditakoni
ngapa bingung lan diandani warung e
D
A/St
34
35

Menyebutkan isi yang dari sebuah bacaan
Cerita pengalaman
Nang dina Sabtu wayah liburan sekolah aku lan keluargaku mlaku mlaku menyang kebon binatang, neng dalane macet, lan aku nganti neng kebon binatang aku tuku 3 tiket, neng kana aku kliling-kliling kebon binatang aku  ndeleng wong alas meneh turu, aku uga ndeleng ula ana king kobra, lan ula neng kana pirang-pirang kewan, ana munyuk, komodo, manuk, saha gajah.
                                        
Kewan menapa kemawon ingkang dipunwastani kaliyan lakon penulis...
a.     Ula, manuk, gajah, komodo
b.     Ula, jaran, kudanil, komodo
c.     Ula, munyuk, gajah, kebo
d.    Ula, munyuk, kebo, komodo


A
K/M
35
36

Menyebutkan isi yang dari sebuah bacaan
Cerita pengalaman
dina minggu tanggal 20 aku plesir neng parangtritis karo kancaku ngomah , aku mangkat seko ngomah 2 jam merga macet ,banjur tekan kana aku langsung mlayu neng kamar mandi merga aku kepuyuh , bar kuwi aku neng pantai , neng pantai aku ndelok werna-werna , ana andhong , ana jarane ,ana segara , lan ana undhur-undhur . neng wetan ku jebul ana jaran seng ucul lan mlayu-mlayu . neng kana aku wedi merga ,wedi yen marani aku . ra let suwe jaran e iso bali meneh neng seng nduwe
suwasana menapa ingkang dipun rasaken kaliyan tokoh aku
a.       Seneng
b.      Bunggah
c.       Wedi
d.      Bingung
C
K/St
36
37

Menentukan nilai yang terkandung dalam crita pengalaman
Cerita pengalaman
Nalika aku tindak dhateng Bali, aku ningali wonten jambret ingkang nembe beraksi. Kala menika, aku nembe wonten bis ananging aku mangretos yen wonten tiyang wadon ngginakaken tas gendhong dipunjambret dompetipun. Tiyang wadon menika boten mangretos menawi tasipun dileboni kaliyan jambret.
Pitutur ingkang saged dipunpendhet saking crita pengalaman menika yaiku...
a.       Kedahipun boten ngginakaken tas gendhong nalika lunga
b.      Kedahipun boten ngalamun amargi bisa kecopetan
c.       Kedahipun ngatos-atos kaliyan barang bawaan
d.      Kedahipun boten mlampah ing margi piyambakan
C
A/St
37
38

Menentukan nilai yang terkandung dalam crita pengalaman
Cerita pengalaman
Sak durung e menyang sekolah aku wis nembung marang bapak yen ameh numpak pit, bapak “lah pitmu rusak ora le “, banjur aku ora ngubris omongane bapak kala wau ,malah langsung metu lan ngampiri kancaku , sak wis e tekan dronjongan , aku ro kanca ku malah saya dibotke lan balapan , banjur pas ameh ana tikungan rem mburiku jebul entek /blong , banjur aku tibo lan ora sido magkat sekolah..

Pitutur ingkang saged dipunpendhet saking crita pengalaman menika yaiku...
  1. Ngeyel marang wong tuane
  2. Ngecek sedaya menawi lunga
  3. Penting teko lunga
  4. Ora mikir marang liane



B
A/S
38
39
Memahami cangkriman dan parikan.

Peserta didik mampu menentukan pengertian cangkriman dan parikan
Cangkriman dan parikan
Unen-unen ingkang kudu dibatang utawi dibedhek diarani....


a.       Parikan
b.      Cangkriman
c.       Paribasan
d.      Wangsalan



B
K/M
39
40

Peserta didik mampu menentukan pengertian cangkriman dan parikan
Cangkriman dan parikan
Unen-unen ingkang pacelathon diarani
a.      Parikan
b.      Cangkriman
c.       Pribahasa
d.      wangsalan
A
K/M
40
41

Peserta didik mampu menentukan  jenis cangkriman
Cangkriman dan parikan
Jinising cangkriman wonten 5, ingkang
sanesipun jinising cangkriman inggih menika
a.      Wangsalan
b.      Plesedan
c.       Pepindhan
d.      Wantah
A
K/M
41
42

Peserta didik mampu menentukan  jenis cangkriman
Cangkriman dan parikan

Pitakonan dene jawabane gumantung sing
Takon, dadi sapa sing jawab mesthi ora
Pener diarani cangkriman ..?
a.       Wantah
b.      Pepindhan
c.       Wangsalan
d.      plesetan
D
K/S
42
43

Peserta didik mampu menentukan contoh cangkriman sesuai jenisnya
Cangkriman dan parikan
Tuladha cangkriman ingkang awujud pepindhan inggih menika...
a.       wakkuru kater, wakmumu kabal
b.      ing papanku ora ana tekek muni awan
c.       pitik walik saba kebon
d.      dilebokke malah metu

C
P/St
43
44

Peserta didik mampu menentukan contoh cangkriman sesuai jenisnya
Cangkriman dan parikan
“Lut mendut ,yu maerong ,tegese apa”
Cangkriman menika kalebet ?
a.       irib-iriban
b.      wancahan
c.       plesedan
d.      wangsalan
B
P/St
44
45

Peserta didik mampu menyebutkan tebakan dari cangkriman
Cangkriman dan parikan
Pocung
bapak pocung dudu tali dudu dhadhung,
dawa kaya ula,
pencokanmu kayu garing,
prapteng wisma si pocung ngetokke cahya.
Tuladha ing nginggil kasebut, batangane....
a.    Kabel antena
b.   Kabel listrik
c.    Lampu
d.   Dhadhung/tampar


B
K/S
45
46

Peserta didik mampu menyebutkan tebakan dari cangkriman
Cangkriman dan parikan

Bapak pocong dud watu dudu gunung
Dawa kaya ula
Tumpakanmu wesi miring
Yen lumaku sipocong ngedalken swara

Tuladha ing nginggil menika kasebut ...
a.       Montor mabur
b.      Kapal
c.       Pit
d.      sepur


D
K/St
46
47

Menyebutkan cangkriman yang sesuai dengan gambar
Cangkriman dan parikan
 
Gambar ing nginggil kadamelna cangkriman...
a.       Sega sekepel dirubung tinggi
b.      Dikethok malah dawa, disambung malah cendhak
c.       Dikethok malah dhuwur, disambung malah cendhak
d.      Dileboke malah metu
 D
P/Sd
47
48

Menyebutkan cangkriman yang sesuai dengan gambar
Cangkriman dan parikan
download
gambar ing nggingil menika kadamela cangkriman...


a.       Anak e dielus-elus ibune diidak-idak
b.      Sego sekepel dirubung tinggi
c.       Dilebokke malah metu
d.      Dikethok malah dawa dikethok malah cendik



B
P/S
48
49

Peserta didik mampu  melengkapi isi dari parikan yang tersaji
Cangkriman dan parikan
jemek-jemek gulane jawa
  ... ... ... ...
Ukara ingkang cocog kangge nglajengaken parikan ing nginggil, yaiku...

a.       wajik klethik gula jawa
b.      seneng ngenyek karo kanca
c.       aja ngenyek muga cilaka
d.      aja ngenyek karo kanca

D
P/S
49
50

Peserta didik mampu  melengkapi isi dari parikan yang tersaji
Cangkriman dan parikan
Dara mangan pari
.... ..... ....
Ukara ingkang cocog kangge nglajengaken
Parikan ing nginggil ,yaiku
a.       pari dipangan dara
b.      durung bada kok nganyari
c.       durung bada kok tuku dara
d.      dara gede mangan pari
B
P/S
50
51

Siswa dapat melengkapi purwaka dari parikan yang tersaji
Cangkriman dan parikan
... ... ... ...
Aja sok umuk tanpa guna
Ukara kang cocog kangge murwakani parikan ing nginggil yaiku...
a.       yen kepethuk mudhak cilaka
b.      yen kepethuk tiyang ala
c.       wedang jeruk tanpa guna
d.      wedang jeruk tanpa gula


D
P/S
51
52

Siswa dapat melengkapi purwaka dari parikan yang tersaji
Cangkriman dan parikan
... ... ... ...
Yen ra nurut, bisa keblinger
Ukara kang cocog kangge murwakani parikan ing nginggil yaiku...

a.       a. ana marmut, mangani suket
b.      b. yen ra manut, bisa keblinger
c.       c. manuk kutut, mencok ing pari
d.      d. manuk kutut, manggung ngganter

D
P/S
52
53

Menentukan nilai piturur dari parikan.
Cangkriman dan parikan
Ngasah arit, nganti landhep.
Dadi murid, kudu sregep.

Nilai pitutur ingkang saged dipunpendhet wonten parikan
menika...
a.       sregep kuwi wigati sanget
b.      murid menika kedah landhep
c.       ngasah arit bisa dados sregep
d.      dados murid menika kedah sregep sinau.
D
A/St
53
54

Menentukan nilai piturur dari parikan.
Cangkriman dan parikan
Makani dara nganggo pathi
Dadi siswa kudu taberi
Nilai piwulang parikan ing nginggil inggih menika...
a.       seneng dados siswa kang migunani
b.      seneng menehi pangan dara
c.       dados siswa menika kedah sregep sarta tlaten
d.      dados siswa kedah mangretos kabecikan
C
A/St
54
55

Siswa dapat membedakan dan melengkapi parikan
Cangkriman dan parikan
Ukara ing ngisor iki kalebu parikan kejaba ...
a.       tuku bukuu cacahe lima , adhiku bocahe prasaja
b.      gawe topi nggawa janur ,kowe kuwi aja ngawur
c.       dudu berase ditempurake ,aku kowe lagi diterangake
d.      anak diidaak-idak embokne dielus-elus
B
A/S
55
56

Siswa dapat membedakan dan melengkapi parikan
Cangkriman dan parikan
Ember pitu wadhahke besi.
Genepe ukara parikan mau yaiku ...
a.       jejer kowe marai isin
b.      anggone jejer kowe lali
c.       jejer aku marakake rapi
d.      kowe karo aku tuku sapi
C
A/S
56
57

Siswa dapat membedakan swara didalam parikan
Cangkriman dan parikan
Adhem-adhem mas kemulan sarung,
Wis kadhung gelem dhik ,ora usah bingung
bingung

Purwakanthi swara sing ana ing parikan mau
Yaiku...
a.      um,ung
b.      dh,/,
c.       s,g
d.      an,ung

A
A/S
57
58

Siswa dapat membedakan swara didalam parikan
Cangkriman dan parikan
Nyebar godhong kara
Sabar sawetara

Purwakanthi swara sing ana ing parikan ,au yaiku..
a.       a,o,a
b.      r,ng,a
c.       ar,a
d.      ny,g,k
C
A/S
58
59

Menentukan nilai sosial dalam bentuk parikan
Cangkriman dan parikan
Parikan ing ngandhap ingkang wosipun ngandharaken bab nilai sosial yaiku...
a.       klapa sawit, wite dhuwur wohe alit
isih murid aja seneng keceh dhuwit
b.      rujak dhondhong, pantes den wadhahi lodhong
yen wis condhong, tindakena gotong royong
c.       jangan kacang winor kara, kaduk uyah kurang gula
piwelingku mring pra siswa, aja wedi ing rekasa
d.      kaya urip ora gepang, ijo-ijo godhong jati
e.       uwong urip ora gampang, mula padha ati-ati

B
A/St
59
60

Menentukan nilai sosial dalam bentuk parikan
Cangkriman dan parikan
Parikan ing ngandhap ingkang wosipun ngandharaken bab nilai sosial yaiku...

a.      ngadek neng ngarep lawang ,nganggo sarung
dadia tiyang ,kudu iso srawung
b.      mangan lawang ,lawuh kerupuk
dadia tiyang aja gampang rapuk
c.       onde-onde akeh semute
aja leda-lede yeng omongan wae
d.      aja bingung ,aja ngalmun
ndak saya edan ,lemu nglamun

A
A/St
60


SOAL-SOAL URAIAN
No
Kompetensi Dasar
Indikator
Materi
Soal dan kunci
Aspek/ Tingkat kesukaran
No Soal
1.
Memahami fungsi teks lisan sesuai dengan unggah-ungguh Jawa
Membuat kalimat unggah-ungguh ketika akan mendahului orang berjalan.
Unggah-ungguh
Kadamelna ukara kanthi ngginakaken unggah-ungguh basa ingkang trep menawi ngendhikan kaliyan tiyang sepuh nalika badhe ngrumiyini?

Wangsulan :
Nyuwun sewu Pak/Bu, kepareng kula badhe ngrumiyini panjenengan?




P/M
1
2

Membuat kalimat unggah-ungguh ketika akan mendahului orang berjalan.
Unggah-ungguh
Kadamelna ukara kanthi ngginakaken unggah-ungguh basa ingkang trep menawi ngendhikan kaliyan tiyang sepuh nalika badhe tindhak sekolah?

Wangsulan :
Bapak/ibu kula nyuwun pangestu badhe bidal sekolah rimiyin nggih

P/M
2
3

Membuat kalimat memperkenalkan diri sesuai dengan unggah-ungguh basa
Unggah-ungguh
Kadamelna tuladha kangge nepangaken dhiri piyambak kanthi ngginakaken unggah-ungguh basa ingkang trep marang :
a.   Bocah kaliyan bocah
b.   Bocah marang tiyang sepuh
c.   Tiyang sepuh marang bocah

Wangsulan :
a.    Ditepungake jenengku Aji. Omahku Sleman.
b.    Ndherek nepangaken nama kula Aji, griya kula Sleman
c.    Ditepungake. Asma kula Ibu Puji, pidalem ing Perumahan Pelem Sewu nomer siji


P/M
3
4

Membuat kalimat memperkenalkan diri sesuai dengan unggah-ungguh basa
Unggah-ungguh
Kadamelna tuladha kangge nepangaken dhiri piyambak kanthi ngginakaken unggah-ungguh basa ingkang trep marang :
  1. Wonten sekolahan
  2. Wonten kumpulan
  3. Wonten masyarakat
Wangsulan :
  1. Nderek nepangaken nama kula Aji pamungkas kula saking SD N Pengkol
  2. Nderek nepangaken nama kula Aji ,griya kula wetan pasarean Pangukan ,warna cetipun ijem
  3. Nuwun Sewu ,nderek nepangaken nama kula Aji kula menika putranipun Bapak Pamungkas ,ingkang barep .maturnuwun
P/M
4
5

Menerangkan kata dan menjawab pertanyaan dalam unggah-ungguh basa
Unggah-ungguh
Dina senin wayah jam setengah lima esok kahanan ing dalem Pak Hasan wis katon regen . Bu Hasan uwis tumandang masak , dene Pak Hasan wis cecawis kendaraan seng bakal digunakake dening keluarga . montor-montor ditokake saka garasi lan do diresiki lan diteliti kahanan montor e
Sak wentara iku Devi wis rampung adus ,dheweke mbiyantu ibune nyepakke lan njupuk sega neng magic com
Santo ora gelem keri karo mbakyune senajan ijeh kelas lima SD dhewek e mbiyantu bapakne neng garasi lan gawakke wedhang kanggo bapakne
Ibu lan Devi wis mulai nyepakke sarapan kanggo keluaragane ,rampung padha sarapan lan ngasahi ajang nuli padha pamit-pamitan , Devi mangkat sekolah bareng ibune dene Santo mangkat bareng bapakne
Bu Hasan : “wis ya pak , aku tak mangkat ndhisik ngeterke Devi, ayo dev enggal pamit marang bapakmu. “
Devi : “ wis ya pak tak mangkat dhisik , sangu pak.”
Pak Hasan : lo...lo...lo kok le pamit kaya ngana . mbok seng bener ,mengko yen kepireng mbah kakung rak ya ngisin-ngisini.”
Bu Hasan : “bapak kula badhe nyuwun sangu ,saklajengipun keparanga kula pamit bidhal sekolah”
Devi : bapak kula badhe nyuwun sangu ,saklajengipun keparanga kula pamit bidhal sekolah”
Pak Hasan : “ yoh.. nya iki tak paringi sangu , kana sakiki Santo uga pamit ibu !.”
Santo : “Bu, kula nyuwun pangestu badhe bidal sekolah.”
Bu Hasan : ya.... kana ngati-ati le mangkat .”

Pitakonnan :
  1. Apa sing ditindakake keluargane pak Hasan ?
  2. Apa sing padha ditindakake sakdurung e sarapan ?
  3. Sapa jeneng adhine Devi ,kepiye watake ?
Wangsulan :
  1. Sak durung e mangkat sekolah padha pamitan
  2. Sakdurunge sarapan keluargane Pak Hasan padha temandang gawe lan anak-anak e padha ngewangi wong tuane
  3. Santo , apik lan manut marang wong tuane

A/S
5
6

Menerangkan kata dan menjawab pertanyaan dalam unggah-ungguh basa
Unggah-ungguh
Terangna tegese tembung-tembung iki...
  1. Garasi
  2. Macig com
  3. Nyepakke

Wangsulan :
  1. Pangonan kanggo nyimpen kendarakan
  2. Wadhah sega
  3. Nyiapke / nyawiske


A/S
6
7

Melengkapi kalimat rumpang sesuai dengan ragam krama
Unggah-ungguh
Mbengi iki omahku .... ndhedet amarga mati lampu , sambi ngarep-ngarep omah padhang . aku ...... lilin sing tak simpen . mrana mrene ra ketemu . bar wis ketemu , omahku mara-mara wis padhang ..... owalah ra dadi anggonku ngurepke lilin iki
Wangsulan :
  1. Peteng
  2. Ngoleki
  3. njingrang
P/S
7
8

Melengkapi kalimat rumpang sesuai dengan ragam krama
Unggah-ungguh
Ing dina minggu aku karo kancaku ...... telo neng malioboro . ana simbah simbah lagi ngadek neng jejerku banjur aku ..... telo ,merga aku mesakke ro simbah e seng ngadek . ra let suwe simbah e ngejak omong aku .” omah mu ngendi le “. Aku:  “griya kula ..... ler ipun lapangan sleman mbah”. Simbah: “ walah mung .... riku to le”.
Wangsulan :
  1. mangan
  2. nawani
  3. wonten
  4. cedak
P/S
8
9
Memahami tujuan, fungsi menceritakan pengalaman
Membuat cerita pengalaman yang menyenangkan dengan judul yang telah disediakan
Cerita pengalaman
Kadamelna crita kang nggambaraken pengalaman ingkang nyenengaken kanthi irah-irahan :
a.       Plesir wonten ing Pantai Gunungkidul.


Wangsulan :
a.       Dina Minggu, kula lan kanca kula tindak dhateng Pantai Gunungkidul. Kita bocah 8 ingkang plesir. Kita sedaya nitih sepedamotor. Nalika wonten ing dalan, rasanipun seneng banget amargi pemandangan kang endah damel ayeming ati saha pikiran. Pantai Gunung kidul menika misuwur sanget bab pasir putihipun. Kula sakanca dhateng Pantai Baron, Drini, saha Sundak. Kita sedaya padha adus, ombakipun boten gedhe dados kita saged snorkling. Rasanipun seneng sanget saged plesir dhateng Pantai Gunungkidul.

P/S
9
10
Memahami tujuan, fungsi menceritakan pengalaman
Membuat cerita pengalaman yang menyenangkan dengan judul yang telah disediakan
Cerita pengalaman
Kadamelna crita kang nggambaraken pengalaman ingkang nyenengaken kanthi irah-irahan :

a.       Tindak dhateng Bali


Wangsulan :
a.       Tanggal 13 dumugi 18 Oktober 2017, SMP Tunas Bangsa wonten kegiyatan study tour dhateng Bali. Dina Senin, kula saking ngomah jam 5 esuk, amargi jam setengah 7 sampun tindak dhateng Bali. Rasane seneng sanget amargi kula dereng nate tindak Bali. Esuk kuwi udan ananging boten ngrubah semangat kula. Wonten Bali 5 dina menika cekap anggenipun plesir.

P/S
10
11

Menyebutkan manfaat dari menceritakan pengalaman pribadi
Cerita pengalaman
Kasebutna pigunanipun crita pengalaman?

Wangsulan:
1.      Minangka sarana ngudhar reruweting pikir
2.      Nambahi kawruh
3.      Minangka panglipur
K/S
11
12

Menyebutkan manfaat dari menceritakan pengalaman pribadi
Cerita pengalaman
Kasebutna cerita pengalaman ingkang wonten manfaatipun ?
Wangsulan :
Rikala winggi tanggal 12 agustus 2017 . neng desa ku ana lomba indonesia pintar , neng kana nyebutke jeneng-jeneng pahlawan lan padha gayeng amarga neng kana diselingi dangdut , dadi pas bedek-bedekan indonesia pintar yen di setelke dangdut dadi ndadak njoget lan aku neng kana nambah pengalaman yen ana jeneng pahlawan seng durung reti jeneng e .
K/S
12
13

Menyebutkan perilaku yang dilakukan ketika menceritakan pengalaman pribadi di depan kelas.
Cerita pengalaman
Kados pundi patrapipun ingkang prayoga menawi ngandaraken crita pengalaman wonten ing ngajeng kelas? (min 3)

Wangsulan :
1.      Ngadeg menawi ngandharaken crita pengalaman
2.      Ekpresi ingkang trep kados menawi seneng kaliyan mesem, sedih radhi ngratap, lsp
3.      Ngendikanipun boten kesesa
4.      Boten sinambi cekikikan
A/S
13
14

Menyebutkan perilaku yang dilakukan ketika menceritakan pengalaman pribadi di depan kelas.
Unggah-ungguh
Si santo kejatah majeng kaliyan pak guru ,banjur Santo nyeritakke pengalaman e rikala dolan neng nganjuk , sak durung e santo majeng santo wis guya guyu . lan rikala santo nyeritakke ceritane santo , santo le maos kaya wong dioyak maling (banter banget).
Rikala santo majeng ,menapa mawon ingkang beten trap angenipun ngandaraken cerita pengalaman ?
Wangsulan :
  1. Cekikikan /guya guyu
  2. Beten cetha angenipun ngandaraken
  3. Beten wonten ekpresinipun

P/S
14
15
Memahami cangkriman dan parikan
Membuat cangkriman sesuai dengan jenisnya.
Cangkriman dan parikan
Kadamelna cangkriman kang awujud plesedan lan irib-iriban/pepindhan sarta bedhekanipun?

Wangsulan :
a.       Plesedan
Bakule krambil dikepruki ( bedhekanipun : sing dikepruki kramilipun)
b.      Irib-iriban/pepindhan
Sega sekepel dirubung tinggi ( bedhekan: salak)
A/St
15
16

Membuat cangkriman sesuai dengan jenisnya.
Cangkriman dan parikan
Kadamelna cngkriman kang awujud tembung wancahan ,kalih kemawon ?
Wangsulan :
  1. Lut maendhut, yu maerong
Welut omah e lendhut , yuyu omah e ngerong
  1. Pak bomba , pak lawa , pak piyut
Tipak kebo ombo ,tipak ulo dawa ,tipak sapi ciut

A/St
16
17

Menjelaskan nilai pitutur dan budi pekerti dari parikan.
Cangkriman dan parikan
Lunga metu, bareng kanca dina Minggu
Aja nesu, yen ditudhuhna luputmu
Kados pundi nilai budi pekerti ingkang tinemu wonten ing nginggil?
Wangsulan :
Tiyang menika mesthi wonten luputipun, menawi kita luput kedah dipunakoni banjur mboten pareng nesu.
A/St
17
18

Menjelaskan nilai pitutur dan budi pekerti dari parikan.
Cangkriman dan parikan
Bar setu minngu
Bar nangis ngguyu
Kados pundi budi ingkang tinemu wonten ing nginggil

Wangsulan :
Tiyang menika kedah duweni sipat tegar lan guyu, supados saget ngadepi cobaan menapa kemwon


A/St
18
19

Menjelaskan maksud yang terkandung didalam cangkriman pepindah dan wancahan
Cangkriman dan parikan
Wangsulana pitakenan ing ngandap menika ?
  1. Abang-abang dudu kidang , persegi dudu pipisan
  2. Bapak demang klambi abang yeng disuduk menthuk-menthuk
  3. Bocah cilik blusak blusuk neng kebon

Wangsalan :
  1. Bata (batu bata)
  2. Gedhang
  3. jarum
A/St
19
20

Menjelaskan maksud yang terkandung didalam cangkriman
Cangkriman dan parikan
Wangsulana pitakenan ing ngandap menika ?
  1. Burnas kopen
  2. Gerbong tulis
  3. Pidhang kutut
Wangsalan :
1.      Bubur panas kokopen
2.      Pager e kobong watune mendhelis
3.      Sapi mblandang lukune katut
A/St
20



Posting Komentar

0 Komentar
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.